dijous, 2 de febrer del 2012

Neva. Haurem de triar

Si la Candelera plora
el fred es fora.
Si la Candelera riu
el fred és viu.

Les dites populars serveixen quan serveixen. S'acosta l'hivern. Cel gris. Gris neu. Un hivern fred, fosc, molt fosc i llarg, molt llarg i això no ens ho treurà ningú. És un llarg hivern que haurem de passar tots. Si el passem junts i ens ajudem serà més suportable. En aquestes condicions meteorològiques els pensaments dels alumnes de 4t bullen. Bullen en molts sentits. Ja veureu quan arribi la primavera. Una primavera que ara sembla molt i molt llunyana. Els de la meva generació. Els que fa un temps que ja hem entrat a la "cara B", tenim uns avis que van començar a treballar de ben joves. Van començar a treballar quan pràcticament eren uns nens i unes nenes. Algunes cròniques expliquen que van tenir una infantesa molt curta i molt poca adolescència. Els nostres pares són els que pensaven en un treball per tota la vida. En un lloc de treball, el mateix, per tota la vida. Van començar a treballar joves, molt joves i anaven pujant dins les seves empreses. Existien premis de fidelitat i la gent es passava tota una vida treballant per la mateixa companyia. Rellotges i plaques a l'ordre del dia en dates de jubilació. La nostra generació és la que als 14 anys havia de decidir si BUP o Formació Professional. Ningú es plantejava que era massa aviat per fer la tria. Els nostres fills. Ai, els nostres fills. Què serà d'ells? Segurament cambiaran, si tenen la sort de treballar, unes quantes vegades d'empresa. Cambiaran unes quantes vegades no només d'empresa, sinó fins i tot, cambiaran unes quantes vegades de sector i de localització geogràfica. Què vol dir això? Vol dir que el més important és estar preparat pel constant canvi. Tenir l'habilitat d'aprendre constantment. Tenir l'habilitat de reinventar-se. Tenir l'habilitat de saber transformar l'allau d'informació que els arriba en coneixement. Tenir l'habilitat de saber gestionar aquest coneixement. Han de ser forts mentalment. Forts mentalment per poder gestionar un constant percentatge d'incertesa en les seves vides. Incerteses a tots nivells: laboral, emocional, relacional ... Han de saber gestionar les emocions. Han de saber canalitzar les seves emocions. Els patrons clàssics. Els rols clàssics no serveixen, davant d'aquesta perspectiva. Davant d'aquesta situació. Què els ofereix el sistema? El sistema els ofereix una formació clàssica. Serveix la formació clàssica per afrontar el futur dels nostres alumnes? Cadascú, cada docent, amb la seva "llibertat de càtedra" fa el que pot per tapar aquests forats. La formació clàssica és més fàcil de donar. És més fàcil de programar. És més fàcil d'avaluar. És més fàcil de gestionar. Dona més "seguretat" als docents. És més fàcil de legislar. És per la que han estat preparats els docents actuals. I els estudiants? I els alumnes? En general. Entenguis i posis allà on convingui el límit d'aquest, en general. En general, els alumnes viuen en un oasi. En un oasi de ben estar. En un oasi que satisfà totes les seves necessitats. En un oasi de protecció familiar i social. En un oasi que sovint no els permet créixer. Entenent per créixer la capacitat per assumir responsabilitats. Entenent per créixer la capacitat de triar. Entenent per créixer la capacitat per decidir el seu futur. Entenent per créixer la lluita per la seva formació. Entenent per créixer la capacitat per assumir riscos. Entenent per créixer la capacitat de gestionar els propis errors. Entenent per créixer la capacitat de gestionar les frustracions. En aquest marc general, els alumnes de 4t han de decidir. D'aquí a 3 mesos. D'aquí a 12 setmanes. D'aquí a 90 dies, han de decidir cap on caminaran les seves vides. Més ben dit, d'aquí a 90 dies han de decidir per quin camí volen començar a caminar. Quin és el camí escollit per començar a construir les seves vides adultes. Les seves vides "responsables". La decisió és complicada, cert. Però no tenen, ni 8, ni 10, ni 14. Tenen 16 anys. Tenen 16 anys i la tria és important, cert, però no és de vida o mort. No és de vida o mort i menys pensant en el futur canviant que els espera. Què hem fet malament entre tots? Què estem fent malament? Què hem de canviar? Quina part de la seva formació no s'ha treballat prou? Jo en puc tenir alguna idea. A vosaltres us deixo la reflexió. Ells i elles han de triar. La responsabilitat de la tria és seva ... S'acosta l'hivern. Neva i les temperatures en clara davallada. Neva. S'acosta un cru hivern. El país sota zero. Sota zero en tots sentits. S'acosta l'hivern. Neva. Fa fred. Molt fred. En farà més de fred. Molt més. Els alumnes han d'escollir. Que la tria sigui el més encertada possible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada